Utrygghet hemmer produktivitet på arbeidsplassen

Plakat - Lederskap

Mange ledere undervurderer viktigheten av følelser i arbeidslivet.

Det ser jeg ved at de ikke legger til rette for kommunikasjon som også gir rom for å uttrykke følelser.

De mangler ofte både struktur og dialogiske ferdigheter for å la ansatte sette ord på det som er viktig for dem. Og hvis de ansatte får muligheten til å si noe så er det slett ikke sikkert at det føles trygt nok til å gjøre det.

Hva skjer hvis jeg sier det jeg faktisk kjenner på og mener om den siste omstillingen?

Hva blir konsekvensen hvis jeg forteller hva jeg egentlig mener om min leders møtestil og den frustrasjonen jeg kjenner på?

Mister jeg muligheten for opprykk hvis jeg innrømmer mine feil?

Er jeg sikker på at min leder virkelig vil meg vel?

Negative følelser som frustrasjon og utrygghet kan føre til at vi bruker mer tid og energi på å trygge oss selv og sikre at våre egne behov blir ivaretatt enn vi bruker på produktivitet, læring og utvikling på arbeidsplassen.

Det skaper problemer og kan bli kostbart.

✅ Visste du forresten at det å vise at du vil andre vel er den sterkeste og viktigste faktoren for å skape varig tillit. (ref. Charles Feltman, The thin book of trust). Og tilit er en helt nødvendig ingrediens i å skape psykologisk trygghet. Som igjen er helt nødvendig for at mangfoldige team skal prestere på topp, iflg. Harvard professor Amy Edmonson som har forsket i 30 år på psykologisk trygghet.

✅ En viktig del av godt lederskap er altså å vise dine medarbeidere at du setter pris på deres innspill og tilbakemeldinger – og at du vil det beste for både dem og teamet. Det må føles trygt å si det som trengs å sies, ta risiko, innrømme feil, komme med kritikk, osv.

❗ For alternativet er at vi skusler bort de ansattes ressurser på motstand og forsvar i et utrygt miljø fremfor å rette all energi på læring, innovasjon og gode resultater.

✅ Nye generasjoner ser ut til, i enda større grad, å forvente ledere som er trygge og emosjonelt intelligente, og som er i stand til å anerkjenne og forstå dem.

Da må du vise at du bryr deg om dem og vil dem vel. Du må rett og slett skape psykologisk trygghet for dine medarbeidere gjennom kontaktskapende dialog. Og akkurat det kan vi en del om i Dialog i Praksis.

Se hvordan du kan lære mer

Lær hva som må til for å skape psykologisk trygghet med kontaktskapende dialog.

Dette skal Geir og Jorunn snakke om på en to-timers mini-workshop på onsdag 3. april, kl. 17.30 i Oslo.

Du er velkommen til å delta dersom du også ønsker å skape psykologisk trygghet i ditt team.

Legg igjen din kommentar og delta i dialogen!

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.

Skroll til toppen