Bli med i et dialogisk fellesskap!

Motta våre beste dialog-tips, artikler, nyheter og info om arrangementer og kurs rett i innboksen 1-3 ganger i måneden - helt gratis.

Dialog-tips: Hvordan stoppe en «møteplager»

Har du opplevd å bli avbrutt før du var ferdig med det du skulle si og at vedkommende overtar ordet? Kanskje er det ikke første gang dette skjer, og du begynner å bli alvorlig irritert.

I videoen nedenfor gir Liv deg et tips til hvordan du kan håndtere en slik «møteplager» på en dialogisk måte. Du lærer hvordan du kan uttrykke deg tydelig og ærlig uten å anklage. Da må du komme med en presis observasjon, uttrykke egne følelser og behov og komme med et konkret ønske.

Her er eksemplet fra videoen

«Helt konkret kan du si: Hei stopp litt. Jeg hører at du har noe du vil si akkurat nå, men jeg er ikke helt ferdig med det jeg ville legge frem (OBSERVASJON), og jeg kjenner at jeg blir litt stressa (FØLELSE). Jeg trenger å få frem hele resonnementet mitt først (BEHOV), så vil jeg absolutt ha kommentarer og tilbakemeldinger etterpå (ØNSKE). Er det greit?«

Legg merke til at du her kun snakker om egne følelser, behov og ønsker og ikke påstår noe om den andre.

Utrykker du deg på denne måten fremstår du tydelig og ærlig, men uten å dømme den andre. Det skaper trygghet og åpenhet og virker konfliktforebyggende. Prøv det neste gang du står i en lignende situasjon. Og det kan like gjerne være med ektefelle eller barn som med en kollega på jobb.

Lykke til!

3 hendelser på “Dialog-tips: Hvordan stoppe en «møteplager»”

  1. Et veldig godt råd!! Kanskje trenger man også et råd for å huske på det når man står i situasjonen og allerede har blitt litt irritert …. 😉

    1. Ja, du sier noe, Sissel! Ikke alltid lett å holde seg rolig og bruke dialogisk kommunikasjon når du står midt i situasjonen og blodet bruser…men øvelse gjør mester- også her!😅

    2. Vi har flere råd for dette, Sissel. Kanskje kommer det en egen video om dette også, men for nå kommer kortversjonen her:
      1. Tren på å bruke pusten som anker og lær deg å være til stede i det du holder på med.
      2. Tren på å utsette reaksjoner ved å sette ord på følelser når de kommer slik at det oppstår et lite mellomrom mellom impuls og reaksjon hvor du kan ta et valg om å reagere slik Liv forteller om i videoen.
      3. Bli med på Dialogisk pusterom med Dialog i Praksis og både lær og tren på mindfulness og pusteteknikker i tillegg til å trene på å utsette reaksjoner i dialog 🙂 Se her: https://dialogipraksis.hoopla.no/event/dialogiskpusterom

      Hilsen Geir

Legg igjen din kommentar og delta i dialogen!

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.

Skroll til toppen