Marshall B. Rosenberg (1934-2015) var en amerikansk psykolog, megler, forfatter og lærer som vokste opp i et urolig strøk i Detroit. Han ble interessert i å finne nye kommunikasjonsformer som kunne utgjøre fredelige alternativer til volden han møtte. Hans erfaringer motiverte ham til å utvikle ikkevoldskommunikasjon, også kalt sjiraffspråk, som han arbeidet med i over 40 år.
Rosenberg var opptatt av å skape dyp personlig kontakt mellom mennesker og med det dempe eller lære seg å håndtere konflikter på en mer konstruktiv måte. Navnet ikkevolds kommunikasjon kommer av at Rosenberg oppdaget at det var kommunikasjonen blant ungdommene som var så brutal og voldelig at den skapte den fysiske volden. Senere har modellen også blitt kalt kontaktskapende eller relasjonsbyggende kommunikasjon.
Modellen Rosenberg utviklet bygger på en erkjennelse av at alle mennesker jobber for å få dekket sine grunnleggende behov og at bak enhver følelse ligger et behov. Dette må erkjennes og kommuniseres på en måte som ikke anklager den andre. Slik kan vi også lytte bakenfor ordene etter følelser og udekkede behov hos både oss selv og andre. Modellen har fire sentrale steg; 1, observasjon av en hendelse, 2. egne og andres følelser, 3. egne og andres behov og 4. egne og andres ønsker.
Metodikken går ut på å uttrykke seg presist og ærlig ved å sette ord på egne følelser og behov og lytte etter andres følelser og behov uten å tolke, kritisere eller høre kritikk. Rosenbergs hovedtanke var at alle mennesker har de samme grunnleggende behov, og dersom vi kommuniserer ut fra disse behovene, vil vi kunne møtes på et dypere plan og forstå hverandre bedre.
Kommunikasjonsmodellen kan også forstås som en prosess for å bygge, vedlikeholde og reparere menneskelige relasjoner samt forebygge og håndtere konflikter. Man kan gjøre potensielle konflikter til fredelige dialoger og bryte med tankemønstre som kan føre til sinne og depresjon. Man lærer også å uttrykke sin mening uten å skape fiendtlighet, kommunisere med empati ved å bruke sin innlevelsesevne og gjøre livet bedre for seg selv og andre.
«Hver gang en annen tolker det du sier som kritikk, angrep, vurdering eller fordømmelse, er sannsynligheten for at vi får våre egne behov tilfredsstilt nærmest lik null», sier Marshall Rosenberg. Vi kan dessuten være nokså sikre på at den andres neste trekk er å forsvare seg eller gå til motangrep.
Rosenberg var opptatt av å lytte til andre med innlevelse i stedet for å vurdere, dømme og få dem til å skamme seg eller føle skyld. Formålet med denne måten å kommunisere på er ikke å endre andre eller å justere andres atferd, for at vi selv skal få det som vi vil. Formålet er å etablere kontakt basert på oppriktighet og innlevelse og dermed ivareta både dine og den andres behov.
Rosenberg jobbet som fredsmekler over hele verden og opprettet et internasjonalt senter for ikkevolds kommunikasjon i USA på 80-tallet der han fungerte som direktør og foredragsholder helt fram til hans død i 2015.
I dag tilbys opplæring i mer enn 30 land verden over, og vi (Dialog i Praksis) bruker denne metodikken som et sentralt ledd i vår egen dialogopplæring.
IVK er viktigare enn nokon gong. Håpar skulane snart oppdagar potensialet i denne tradisjonen.
Det håper vi også, Marie, for ikkevoldskommunikasjon (IVK) er svært nyttig og viktig.
Våre venner i Trygg Læring jobber stadig med dette mot skolen. Det gjør nok flere andre også. Vi heier på alle som jobber for mer kontaktskapende dialog, enten de kaller det IVK, anerkjennende kommunikasjon, empatisk kommunikasjon eller noe annet.
Hilsen Geir